JaroLehtonen_0662_CMYK.jpg
Ryhmät ja valmentajat

Kaudella 2022-2023 toimivia valmennusryhmiä ovat ainakin Start, Pronssi, Hopea, Kulta, Timantti, FIS, Masters, Soveltava alppihiihto ja Freestyle. Tarkempia tietoja ryhmistä saa vastuuvalmentajilta ja päävalmentajalta. Ottakaa rohkeasti yhteyttä ja tervetuloa mukaan seuraamme.

Start

Jos lapsesi haluaa kokeilla alppihiihtoa harrastuksena, tämä on usein ryhmä mistä aloitetaan. Ryhmään pääsemiseen ei varsinaisesti ole vaatimuksia, kunhan lapsi pystyy itsenäisesti laskemaan Mustavuoren rinteissä. Jos lapsi ei pärjää yksin hississä, silloin vanhemman tulee olla lapsen mukana harjoituksissa. Hyvällä mielellä, kivassa porukassa opetellaan monipuolisesti laskutaitoja. Saattaa olla, että lapsen taitotaso on jo niin hyvä, että hän voi siirtyä vaativampaan ryhmään. Ryhmän kokenut valmentaja osaa neuvoa mikä se olisi. Ryhmä kokoontuu kerran viikossa.

Pronssi

Usein ensimmäinen ryhmä Startin jälkeen. Lapset luonnostaan haluavat liikkua monipuolisesti ja kokeilla uusia lajeja. Siitä syystä tämä ryhmä on vielä hyvä paikka kokeilla, onko tämä lastasi kiinnostava laji. Usein lapsella on jo muitakin harrastuksia ja kannustamme jatkamaan niitäkin. Harjoituksissa pidetään hauskaa kavereiden kanssa ja samalla opitaan kehon hallintaa, suksitaituruutta, ratalaskun alkeita. Lumikaudella harjoituksia on Mustavuoressa kaksi kertaa viikossa ja ennen lumen tuloa kerran viikossa. Viitteellinen lapsen ikä on alle yhdeksän vuotta

Hopea

Hyvin saman tyyppinen ryhmä, kuin Pronssi. Erona Pronssiin on se, että lapsi haluaa jatkaa alppihiihtoharrastusta ja sitoutua lajiin enemmän. Ryhmäläisillä on mahdollisuus osallistua harjoitusleireille, joita järjestetään 2-4 kertaa talvessa. Tämän ryhmän lapsia kannustamme osallistumaan kilpailuihin ja sitä kautta tutustumaan kilpailutapahtumaan. Kilpailemisessa ei luonnollisesti tavoitella vielä menestymistä, vaan niiden enemmänkin tulisi olla mukavia tapahtumia. Niissä usein myös tutustutaan muiden seurojen laskijoihin ja sieltä voi tulla uusia kavereita. Lumikaudella harjoituksia on kaksi kertaa viikossa Mustavuoressa ja kerran viikossa Perheliikuntakeskus Hipassa. Lumettomalla kaudella harjoituksia on yhdestä kahteen kertaan viikossa. Viitteellinen lapsen ikä on alle yhdeksän vuotta

Kulta

Kulta on seurassamme ensimmäinen urheilullisempi ryhmä. Tässä ryhmässä halu harrastaa alppihiihtoa on jo melko vahva ja siksi lapset sitoutuvat harjoittelemaan enemmän ja laadukkaammin. Vaikka ryhmän harjoitukset muuttuvat tavoitteellisemmaksi, emme luonnollisesti unohda hauskanpitoa harjoituksissa kavereiden kanssa. Mustavuoren ollessa auki ryhmä harjoittelee siellä kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Lumikautta venytetään kahdella ryhmän omalla pohjoisen leirillä. Niiden lisäksi haemme parempia olosuhteita ja haastavampia rinteitä talven aikana kaksi kertaa Pyhältä. Oheisharjoituksia ryhmällä on yhdestä kahteen kertaan viikossa lähes koko vuoden. Tämä ryhmä alkaa harjoittelemaan kilpailemista ja siihen liittyviä toimia. Tavoitteena on käydä kaikissa tai lähes kaikissa ES-cupin osakilpailuissa, Aluemestaruuskilpailuissa ja Valtakunnallisessa loppukilpailussa. Viitteellinen lapsen ikä on 8-12 vuotta.

Timantti

Tässä ryhmässä laskijat ovat sitoutuneet treenaamiseen. Osa on valintavaiheen siinä pisteessä, että he hakeutuvat esimerkiksi yläkouluvalmennukseen. Kannustamme ja neuvomme heitä niissä päätöksissä. Treenaaminen ei kuitenkaan ole ”ryppyotsaista”, vaan muistamme pitää hauskuuden ja ilon treenaamiseen. Ryhmä treenaa kokonaisvaltaisesti ja ympärivuotisesti. Lumikaudella pääpaino on lajiharjoituksissa, joita treenataan mm. Mustavuoressa ja Himoksessa kahdesta neljään kertaan viikossa. Leirejä on kuudesta seitsemään kertaan vuodessa. Ryhmä osallistuu kilpailuihin aktiivisesti.

FIS

Tämä ryhmä on tarkoitettu nuorille, joiden päätavoitteet koulunkäynnissä ja joilla on halu jatkaa urheilun parissa pienemmillä tavoitteilla. Ryhmän on tarkoitus treenata yhdessä kerrasta kahteen kertaan viikossa ja leirejä on kahdesta kolmeen kertaan. Kilpailuviettiä käydään tyydyttämässä sopiviksi katsotuissa kilpailuissa.

Masters

Aikuisille tarkoitettu ryhmä, jossa on laskijoita oman kunnon parantajista tavoitteellisempiin, jotka käyvät kilpailemassa esimerkiksi Finnish Alpine Masters kilpailuissa. Jos oma lapsesi laskee kilpaa, kannattaa käydä kokeilemassa miltä radan laskeminen tuntuu. Tavoitteellisesti treenaavat Mastersit voivat osallistua Kia- ja FIS-ryhmien leireille.

Soveltava alppihiihto

Jos sinulla on perustaidot alppihiihdossa, lasket itsenäisesti ja haluat kehittyä, tule mukaan soveltavan alppihiihdon valmennusryhmään. Ryhmä kokoontuu laskettelukeskus Mustavuoressa noin kuusi kertaa tammi-helmi-maaliskuussa. Valmennuksen tavoitteet sovitaan yhdessä valmentajan kanssa. Jos tarvitset avustajaa, tuo avustaja mukanasi.

Freestyle

Freestyle ryhmä on tarkoitettu kaikille freestyle-laskettelusta kiinnostuneille. Laskutaidon täytyy olla siinä kunnossa, että pystyy itsenäisesti nousemaan Mustavuoren hissit ylös ja laskemaan rinteet alas. Aiempaa kokemusta freestylestä ei tarvitse olla kunhan löytyy paljon intoa ja mielenkiintoa lajia kohtaan. Ryhmässä harjoitellaan freestyle-laskemisen perusteita hyppimisestä takaperinlaskuun ja reilaukseen. Ryhmä sopii hyvin freestylen aloittelijoille kuin myös jo vähän kokeneimmille. Treenit kerran viikossa ja sisältö rentoa temppuilua ja perusteiden hallitsemista.